פסיכולוגית ספורט

מהי פסיכולוגית ספורט וכיצד היא יכולה לסייע בבביצועים שלנו?

פסיכולוגית הספורט הינה ענף במדע הפסיכולוגיה, המתמקדת בגורמים הפסיכולוגיים המשפיעים על ההשתתפות ועל ההישגים של הפרט או הקבוצה בענפי הספורט השונים, וכן בהשפעות הפסיכולוגיות על האדם הנובעות מאותה פעילות ספורטיבית. 

המטרה המרכזית של התערבות פסיכולוגית זו, היא הקניית כלים לספורטאי שיסיעו לו למצות את היכולות הפיזיות, המנטליות והקוגניטיביות על מנת להגיע להישגים הגבוהים ביותר. ובמקביל למנוע נזקים נפשיים העלולים להיווצר מעיסוק בספורט תחרותי.

 הטיפול הפסיכולוגי, כולל שימוש בכלים ממגוון גישות בפסיכולוגיה, במיוחד מהפסיכולוגיה הקוגניטיבית התנהגותית, כגון: למידת טכניקות לוויסות עוררות פסיכו-פיזיולוגית (הרפיה, דמיון מודרך וכו´), הצבת מטרות ועבודה על העצמה ודימוי עצמי. 

נידפר, דופרסן וסלדר  מצינים שישה תפקידים עיקריים של הטיפול:

• פיתוח תוכניות לשיפור הביצוע הספורטיבי תוך כדי שימוש בטכניקות שונות, כגון מדיטציה, עיצוב התנהגות קוגניטיבי, חזרה מנטאלית, הרפיה ועוד.

• הערכה פסיכולוגית של מצב הספורטאי תוך שימוש במבחני נייר ועפרון שונים, תצפיות התנהגותיות, מדידות פסיכו-פיזיות ועוד.

• שיפור התקשורת בין הספורטאים לבין עצמם (הן בספורט אישי והן בספורט קבוצתי) ובין הספורטאים למאמנים שלהם.

• התערבות טיפולית בתקופת משבר, כדי לעזור למערכת לחזור לתפקוד ספורטיבי תקין.

• עבודה ישירה ורציפה מול המאמנים, על מנת לשפר את תפוקתם ולהנחות אותם בעבודה עם הספורטאי, תוך כדי ייעוץ ובניית תוכניות מיוחדות.

• עבודה עם הספורטאי בהקשר הקליני הרחב יותר, בנסיון לפתור קשיים שמקורם לא בעולמו הספורטיבי (אך משפיעים על ביצועיו).

פסיכולוגיית ספורט לילד ונוער

הטיפול בפסיכולוגיית ספורט הינו מורכב ומאתגר יותר כשמדובר בספורטאים בגיל צעיר. הוא מצריך מיומנות טיפולית גבוהה ויכולת להכיר מגוון רחב של שיטות טיפול נוספות על אלו שהוזכרו, כגון:

1.    פסיכולוגיה התפתחותית של גיל הילדות וההתבגרות 

תחום זה כולל הכרות עם עולמם הרגשי של ילדים ובני נוער והאתגרים ההתפתחותיים העומדים בפניהם בנוסף לאתגרים הספורטיביים. ילדים בגילאים שונים דורשים טיפול בצרכים שונים וההנעה שלהם תהיה שונה, חשוב להתאים את הגישה הטיפולים לגיל הפיסי והרגשי של הילד.

2.   הדרכה הורית

הורות באופן כללי הינה תהליך מורכב ומאתגר שכרוך בלחצים, התמודדויות ודילמות רבות. הורות לילד העוסק בספורט מאתגרת עוד יותר במיוחד לאור העובדה כי להורים יש תפקיד מרכזי וחשוב בגידול ילד העוסק בספורט. על כן, במקביל לתהליך שעובר הספורטאי הצעיר, חשוב להדריך את ההורים שידעו לתת את הליווי והתמיכה הנכונים לילדם. זאת תוך מתן תמיכה להורים עצמם בהתמודדות עם האתגרים העומדים בפניהם.

3.    טיפול משפחתי 

לעיסוק בספורט של אחד מבני המשפחה עלולה להיות השפעה רבה על שאר בני הבית. האחים של הספורטאי למשל יכולים להרגיש קנאה, אשמה, לחץ, כעס וכו´. אחד ההורים יכול לחוות את ההצלחות או הכישלונות של הילד כמקור למתח, לחץ ואשמה. הדבר פוגע מאוד באיכות חייו ועלול גם לפגוע בקשר שלו עם הילד עצמו. פעמים רבות אנו עדים לחילוקי דעות בין ההורים באשר לעיסוק בספורט של בנם/בתם ולקשיים בקבלת החלטות בנושא. הדבר עלול להשפיע לרעה על מצבו של הילד/ה וכמובן על הזוגיות של ההורים.   כמו כן, המשפחה יכולה להתמודד עם קשיים שאינם קשורים לספורט (מעבר דירה, משברים משפחתיים, גירושין וכו´). עם זאת אופן ההתמודדות ישפיע מאוד על הספורטאי/ת הצעיר/ה.

4.   טיפול מערכתי

בעבודה טיפולית עם ילדים בכלל ועם ספורטאים בפרט, על המטפל להתייחס לכל המערכות הסובבות את הילד/ה כגון המערכת המשפחתית, בית הספר, מאמן או מאמנים, אנשי טיפול נוספים (כגון רופא, פיזיותרפיסט) וכו´. חשוב שהתרפיסט יעמוד בקשר עם גורמים משמעותיים בחיי הילד/ה לשם החלפת מידע חשוב, תיאום מקצועי ובעת הצורך הנחייה והדרכה של אותם אנשים באופן שיבטיח את הישגי הילד/ה וימנע נזקים נפשיים פוטנציאליים. 

בעוצמות- פסיכותרפיה רב תחומית, אנו מבינים את הצרכים המיוחדים שיש לספורטאים צעירים ורואים בכל ילד הפונה אלינו את המרכז.  

עולם הספורט הוא עולם קסום, היכול להביא את האדם לפסגות ולהישגים אישיים אדירים. כשעוסקים בו באופן נכון ומותאם, הספורט הוא כלי מעולה לשילוב חברתי, העצמה אישית, עבודה קבוצתית ורכישת גבולות וערכים. עם זאת אנו יודעים שהעיסוק בספורט תחרותי מעמת את הספורטאי עם חוויות של לחצים, בדידות, פחדים ומתחים. אנו רואים בטיפול מקום בטוח בו הילד/ה יכול להעלות מחשבות ורגשות מבלי לחשוש משיפוטיות או בקורת.  המטפל הוא אדם  מקצועי, אובייקטיבי וקשוב ואצלו אפשר להתלונן, לבטא ולפרוק כל רגש על המאמן, על השופט, על חברי לקבוצה ולחזור למגרש פנוי רגשית להמשך האימונים והתחרויות. מעבר לכך, המטפל הוא האדם, שעוזר לילד למצות את היכולות שלו בכלל ואת היכולות הספורטיביות בפרט, תוך שמירה על הבריאות הנפשית של הילד ועל אושרו. אנו ב"עוצמות" מחויבים לילד ולמשפחתו ולמיצוי התהליך הרגשי שיאפשר לילד להגיע להישגים הטובים ביותר שהוא יכול, תוך שמירה על איכות החיים של הילד ומשפחתו.

שתפו מידע זה

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך...

דילוג לתוכן